Podeu consultar el Decret del 20-03-2019 pel qual es regula la prevenció i tractament de l'absentisme escolar als centres educatius del Principat d'Andorra, en aquest enllaç al BOPA.
A continuació, us reproduïm la "Nota informativa relativa a l'aplicació del Decret de modificació del Decret de prevenció i tractament de l'absentisme escolar als centres educatius del Principat d'Andorra", de l'Àrea d'Inspecció i Avaluació Educativa del Ministeri de Relacions Institucionals, Educació i Universitats del Govern d'Andorra.
Amb la finalitat de fomentar la prevenció i evitar l'aparició de l'absentisme escolar, el Govern d'Andorra va publicar el Decret del 27 de març del 2019, de modificació del Decret de prevenció i tractament de l'absentisme escolar als centres educatius del Principat d'Andorra.
Es detallen a continuació els aspectes bàsics que tant els centres educatius com les famílies, com a pilars fonamentals en el desenvolupament dels seus fills, han de conèixer i complir per garantir l'assiduïtat escolar dels alumnes i un projecte educatiu d'èxit.
Es considera absentisme escolar la manca de puntualitat, inassistència total o parcial i no justificada dins de l'horari escolar de l'infant en edat d'escolarització obligatòria al centre educatiu on està escolaritzat. (art.3, ap.1).
El pare, la mare o el representant legal ha d'avisar sempre el centre escolar de qualsevol absència de l'alumne per escrit, i donar a conèixer i justificar-ne obligatòriament els motius. Quan es tracta d'una absència imprevista o d'última hora, la família o representant legal ha de notificar-ho al centre escolar i justificar-ne el motiu, primer per telèfon i després per escrit. En cas contrari, es considera una absència no justificada. (art.11).
S'entén per absència justificada la que es produeix per raons de salut de l'infant, per compliment inexcusable, per representació del país i totes aquelles raons de força major o que per la seva gravetat impedeixen a l'infant assistir a l'escola. (art.14)
Les tipologies d'absentisme es comptabilitzen a partir del nombre d'absències no justificades mensuals que realitza un alumne i són les següents:
a) Absentisme per manca de puntualitat
b) Absentisme parcial moderat: a partir de dos dies o quatre mitges jornades per mes
c) Absentisme parcial greu: a partir de cinc dies o deu mitges jornades al mes o per acumulació d'absentisme parcial moderat
d) Absentisme crònic: a partir de quinze dies o trenta mitges jornades al mes o per acumulació d'absentisme parcial greu.
Els centres educatius controlen mensualment les absències no justificades de tots els alumnes i, en funció de les tipologies d'absentisme detectades, posen en marxa les mesures següents:
a) Absentisme per manca de puntualitat: dur a terme accions de reconducció de la situació amb l'alumne i la família.
b) Absentisme parcial moderat: es convoca els responsables legals per reconduir la situació i fan el seguiment de la situació durant 10 dies.
c) Absentisme parcial greu i absentisme crònic: es notifica a la inspecció educativa i al superior jeràrquic.
La notificació a la inspecció educativa, en cas d'absentisme parcial greu o crònic, comportarà la convocatòria de la família a una reunió a les dependències del Ministeri de Relacions Institucionals, Educació i Universitats per tal de prendre els acords que permetran la reconducció de la situació d'absentisme.
En cas que no hi hagi aquest retorn a l'assiduïtat, intervindran el Ministeri d'Afers Socials i Funció Pública, en un primer moment, i el Ministeri d'Interior i Justícia en cas que no es resolgui la situació.
Sant Julià de Lòria, 07 de novembre del 2023
Àrea d'Inspecció i Avaluació Educativa